Cigarety ve filmu

Kdy se objevily cigarety ve filmu

Užívání klasických balených výrobků ve filmech není neobvyklým prvkem. Jejich přítomnost v kinematografii má ale zajímavý vývoj a sahá do poměrně daleké minulosti. Podíváme se tedy společně na to, jak se tyto prvky vůbec do filmů dostaly, a jak se jejich přítomnost od prvních kinematografických  pokusů  až do dnešní doby proměnila.

Filmové začátky

Úplně první natočené filmy byly většinou hodně krátké a zpravidla neobsahovaly zvukovou stopu. To znamenalo, že na užívání rekvizit, které navíc nebyly výrazným vizuálním či zvukovým prvkem, nebylo moc prostoru. Navíc se jednalo hlavně o grotesky nebo zpravodajské minifilmy, a tak na značkové výrobky tvůrci v podstatě nepomysleli. Mezi první známé počiny natočené na kameru patří například:

  1. Příjezd vlaku do stanice La Ciotat
  2. Velká železniční loupež
  3. Cesta na Měsíc
  4. Cirkus
  5. Světla velkoměsta
  6. Moderní doba

 

S nástupem zvuku do kinematografie, tedy ve 30. letech 20. století, začaly různé doplňky a rekvizity hrát na plátnech a obrazovkách mnohem důležitější roli. Zvuk najednou přidal postavám další dimenzi a bylo tak možné například lépe zobrazovat jejich nálady. Cigarety tak bylo možné použít jako symbol síly, klidu, nebo naopak neklidu postavy. Navíc se jednalo o velmi populární výrobky.

Střet průmyslů

Produkce filmů a reklama jdou ruku v ruce. To velmi rychle došlo i výrobcům balených výrobků. Přišli na to, že filmy mohou být efektivním způsobem propagace. Světoznámé společnosti tak začaly platit studiím za umisťování svých výrobků do jednotlivých scén. To pochopitelně vedlo v oblasti kinematografie k výraznému nárůstu product placementu.

Regulace a kritika

Postupem času začala společnost tento typ product placementu kritizovat, a tak se zavedlo velké množství regulací, které zobrazování klasických balených výrobků na televizních obrazovkách či plátnech kin značně omezily. Dnes se filmový průmysl stále potýká s otázkou propagace a zobrazování spousty výrobků, označovaných širokou veřejností za kontroverzní. I přes regulace a snahy o zmenšení jejich viditelnosti jsou ale nadále častou součástí mnoha filmových počinů.

 

Autor: Elena Gotfried